Prodejna Fajn Spánek Tábor je otevřena pouze pro výdej zboží. Objednávky stále přijímáme přes internetový obchod, telefonicky, videohovorem nebo emailem. Stále vyrábíme, stále odesílame a stále doufáme, že se brzy vše vrátí do normálu.

Spánek přes den. Je zdravý, nebo spíše škodí?

Zajít si po obědě na kávu nebo do obchodu v některém z jižních přímořských nebo ostrovních států? Téměř nemožné. Tyto země totiž uctívají siestu. Důvod je jednoduchý. Na nejostřejším přímém slunci se během letního dne nedá ani vyjít na ulici, a tak se moudří ostrované ukrývají v chládku svých domovů a odpočívají. Je siesta jen pro líné, nebo má opravdový zdravotní přínos?

2020-07-blog-post-01

 

Jak dlouho spát v noci?

Ve společnosti panuje názor, že dospělý člověk by měl správně naspat 8 hodin denně. Tahle potřeba je však velmi individuální a především se mění s věkem. Někdo se cítí příjemně a výkonně, pokud spí jen 6 hodin a někdo potřebuje odpočinek i přes den. A pozor, lenost to není.

Chce se vám spát během dne?

Moderní pracoviště už počítají i s relaxačními místnosti, kam se po obědě můžete na pár minut zašít a vypnout. Moudrý zaměstnavatel ví, že 20 až 30minutový spánek uprostřed dne osvěží tělo a doslova restartuje mysl. Problém je, když se spánek přesune do pozdějších odpoledních hodin nebo když přesáhne 1,5 hodiny. To se pak člověk budí ještě unavenější.

2020-07-blog-post-02

 

Co je to polyfázový spánek?

Polyfázový spánek představuje systém s velkým nárokem na pravidelnost. Noční spánek je základní, který můžete zkrátit podle toho, kolikrát si zdřímnete přes den. Půlhodina spánku přes den má totiž stejně blahodárný efekt jako 2 hodiny spánku v noci, takže můžete spát míň a zároveň být odpočatější.

5 fází spánku:

  1. Usínání, uvolnění svalů: 5 až 10 minut.
  2. Zpomalení srdečního tepu, pokles tělesné teploty: 20 minut.
  3. Přechod z lehkého do hlubokého spánku.
  4. Hluboký spánek: 30 minut.
  5. REM, snění, svalové uvolnění.

 

Cyklus všech těchto fází se během jednoho nočního spánku zopakuje celkem 4 až 5krát a čím déle spíte, tím je hluboký spánek kratší a REM delší. Ideální je probudit se v blízkosti fáze REM, kdy se nejrychleji nastartujete. Namísto jednoho spánku v noci, kdy se častěji budíte a procházíte všemi fázemi, v rámci polyfázového režimu spíte několikrát v průběhu dne. To ale není zrovna ideální řešení pro zaměstnané, proto můžete pro začátek vyzkoušet tzv. bifázový spánek.

2020-07-blog-post-03

 

Bifázový spánek je zdravý, vyzkoušejte ho

Monofázový režim = spíte 6 až 8 hodin jednou za 24 hodin (v noci).
Bifázový režim = spíte 6 hodin v noci, zbývající 2 hodiny lze nahradit 20 až 30minutovým spánkem během dne.

Podmínkou je ale disciplína a pravidelný režim. Pokud cítíte, že vaše tělo spánek přes den potřebuje a charakter vaší práce to alespoň trochu dovoluje, denní power nap v době těsně po obědě do svého režimu zkuste zařadit.

2020-07-blog-post-04